söndag 25 januari 2009

Fototriss denna vecka: Ätbart

Den här veckan känns det verkligen kul - igen - att leta i sitt arkiv. Ätbart. Det blir tre bilder från min förra Italienresa i trakten kring Rom.
Den första ätbara bilden är squashblommor som är jättesmarrigt och som äts friterat. Den andra bilden är tagen i byn Genzano vid Nemisjön och föreställer Italienarnas favoritsvamp Karl Johan (som ibland importeras från Värmland) och smultron som odlas i stora mängder i växthus kring vulkansjön Nemi. Den tredje bilden är kronärtskockor som är min favoritförrätt, som i den romerska varianten kokas i lite olja och vin och vitlök tills den blir mör. Sen äter man hela. Det är en speciell liten sorts kronärtskocka och man plockar bort ungefär hälften av bladen innan man kokar den.

Fiori di Zucca, squash blommor på marknad i Rom

Karl-Johan-svamp och smultron från Genzano

Kronärtskocka (Carciofi) på tallrik, kokad i vin, vitlök och olja.

16 kommentarer:

Anette sa...

Härliga bilder! Mittenbilden blir min favorit!/Anette

Anonym sa...

Festliga bilder...jag gillar första bilden...skulle vilja prova äta den blomman / ha en bra dag

Anonym sa...

Italien är ju verkligen bäst när det gäller mat. Kul att du fick med så ovanliga ätbara saker. Skulle mest vilja testa blomman =)

Anonym sa...

Vilka läckra bilder! Jag gillar den första mest så den blir en självklar favorit.
Ha en skön söndag! Kramis

Mita sa...

Den sista får bli min favorit detta är ju så gott. Ha en bra dag

Anonym sa...

Mysiga bilder men den första med blommorna vinner hos mig. Men jag kan ju förståss inte tänka mig att äta dem. :)

Irrhönan sa...

Här var allt gott och ser väldigt läckert ut!

Anonym sa...

Härliga bilder. Tvåan gillar jag mest. Eva

sinneskatten sa...

Jag blir nyfiken på blommorna, visste inte att man äter det.
Och svamp är alltid rätt.

Baronessan sa...

Första bilden var klart vackrast. Sista bilden gjorde mig intrersserad. Älskar "vanliga" kokta kronärtskockor men detta var något nytt.

Anonym sa...

Härliga bilder men den i mitten måste nog bli min favorit

SysterLilli sa...

Läckra bilder du bjuder på med läckert innehåll. Blir nyfiken på kronärtskockan, tycker mycket om våra "vanliga", så det här var något nytt och spännande. Trots det blir den första bilden favorit hos mig för de vackra färgernas skull. :)

Fundera grönt sa...

Zucchiniblommor skulle jag vilja smaka, aldrig gjort det! I sommar kanske :)

Synnøve. sa...

Är lite nyfiken på hur det smakar, de som är på sista bilden...
Klar favorit.
Synne.

Jah Hollis sa...

Verkar vara smaskiga saker. Smultron i den mängden tillhör inte vanligheterna här.

Jag sa...

Blev väldigt sugen på kronärtskocka. Verkar hur gått som helst.