lördag 26 oktober 2013

Matmässa 7-10 november. Kul!!


Information ur pressmeddelandet:
Torsdagen den 7 november öppnar Mitt kök på Stockholmsmässan. Under fyra dagar, 7 – 10 november, kan alla som gillar mat och kokkonst få sitt lystmäte. Där på mässan samlas några av Sveriges främsta kockar, konditorer, sommelierer och munskänkar för att inspirera och dela med sig av sina kunskaper till det stora antalet besökare.
Under evenemangsdagarna räknar man med runt 40 000 besökare. Det gör Mitt kök till den populäraste mat- och köksmässan i Norden.
Det finns mycket matnyttigt för besökarna på Mitt kök. Programmet är digrare än någonsin tidigare. De många utställarna kommer att presentera de senaste trenderna inom vin och dryck, matkultur och kokkonst.
Ett av de mest omtyckta inslagen på Mitt kök på Stockholmsmässan är Kockarnas Krog, där sju av Sveriges skickligaste och mest kända kockar delar med sig av sina kunskaper, i form av specialkomponerade menyer och scenframträdanden.
Årets tema är: Råvaran i centrum.
I år medverkar kockarna och konditorerna: Fredrik Eriksson, Daniel Räms, Cecilia Andersson, Daniel Berlin, Tommy Myllymäki, Malin Söderström och Magnus Johansson.
Under evenemangsdagarna serverar Kockarnas krog  flera tusen portioner.
Mitt i allt detta en mängd aktiviteter. Det är bara att gå på upptäcktsfärd, att provsmaka och att låta sig underhållas. Önskar man provsmaka drycker av ädlare slag kan man med fördel köpa sig ett glas och fem dryckeskuponger till det facila priset av 100 kr. Detta ”paket” går att köpa on line.
Man kan köpa biljetter on line till många andra arrangemang också. En förköpt biljett garanterar plats. Även entrébiljetten kan köpas i förväg – och ett sådant förköp gör att entréavgiften blir förmånligare. Dessutom slipper man köa.
”Om jag skulle bjuda dig på middag…” är ett annat roligt inslag på Mitt kök. På scenen möts Paolo Roberto och den kända matkreatören Lisa Lemke. De möts i en lite flirtig och småkaxig matduell.
Lisa Lemke är flitigt i elden. På mässan kommer hela programledargänget från den populära sommarserien på TV 4, Mitt kök, Sverigeresan, att vara – alltså nämnda Lisa med prisbelönte krögaren Tommy Myllymäki och dryckesexperten Jens Dolk.
– Årets Mitt kök innehåller kolossalt mycket roligt, säger projektchefen, Daniel Fritzdorf.
– Man kan verkligen ge sig själv, eller ge bort i present, en heldag på Mitt kök. Först kanske lite provsmakning av viner, sedan över till Stjärnkockarna för att inspireras och så avslutningen hos Rent a Chef där man tillsammans med en av kockarna lagar en måltid – en måltid som man själv sedan förstås äter upp. Garanterat trevligt, roligt och gott, säger Daniel Fritzdorf.
Lite plock ur programmet:
Mack SM
Åtta finalister i Mack-SM 2013. Själva finalen körs på Mitt Kök, 7 november, med start 10.30. Klockan 15.00 är det prisutdelning och då får vi veta vilken som är och vem som gör Sveriges bästa macka 2013.
Folkets favorit
Folkets favorit är vinprovningen där besökarna på Mitt kök får rösta fram sitt favoritvin från Systembolagets beställningssortiment, i kategorierna vitt, rött och rosé. Inga egentliga förkunskaper krävs. Det räcker med att man är intresserad av vin. Vinprovningarna genomförs på lördagen, i två omgångar. I omgång 1 provas rosé och vitt, i omgång 2, rött.
Vinnaren av Folkets favorit mottar sitt pris på söndagen 10 november, klockan 11.15.
Matbloggspriset
Idag finns det kanske så många som 5000 matbloggare i Sverige och dessa bloggare har två miljoner läsare. Nu ska Sveriges bästa matblogg utses och var om inte på Mitt kök. Matbloggspriset delas ut torsdagen 7 november kl 14.15.
Fler höjdare i programmet: Francks Ostron- och skaldjursskola, Baristalandslagets godaste kaffe, Andreas Hedlunds bästa burgare, Konditorernas kafé och konditorlandslaget, Laga mat med en stjärnkock (16 besökare per dag får chansen), Lakritsfestivalen med provsmak, Speed tasting – vinprovning med vinmakare,
Hela programmet hittar du på: http://www.mittkökmassan.se/
Bildtext: Kockarna på Kockarnas Krog 2013: Fr. v. Fredrik Eriksson, Daniel Räms, Cecilia Andersson, Daniel Berlin, Tommy Myllymäki, Malin Söderström och Magnus Johansson. Med på bild längst till vänster också Mikael Amundsson, chefskock på Mässrestauranger.
Samtidigt med Mitt Kök hålls också Allt för hälsan (7-10 oktober) och Winter Show
(9-10 oktober)
För mer information kontakta:Daniel Fritzdorf, projektchef, 08 – 749 41 96,daniel.fritzdorf@stockholmsmassan.se

Inga kommentarer: