måndag 23 mars 2009

Fantastisk violutställning

"Viola"
Viol- och penséutställning på Drottningholms slottsteater.


Inte visste jag att jag tyckte om violer i kruka. Men det gör jag från och med nu! De är ju jättesöta och nu börjar jag fatta varför de kallas "rara violer" och "älskvärda".
Jag har nämligen för första gången tittat noga på dem. Gillar förstås violer lite bättre än den framkorsade större pensén men det kommer nog förändras med tiden. Fick med mig hem en påse med ..ja, penséer. Det är lite otäckt med penséer för de ser så mänskliga ut, eller som en katt, med morrhår.





Det är blomsterkreatören Gunnar Kaj som gjort utställningen tillsammans med Lisa Jansson. Sista dagens eftermiddag var det fullt av folk och tom lite kö till biljettkassan. Jättekul att intresset är så stort när arrangören har ansträngt sig så.
På flera olika håll i rummet stod terrakotta krukor med olika sorters violer och penséer vilket är precis min stil. Jag använder nästan bara terrakotta krukor till mina växter. Och varje lite blomkruka hade en pedagogisk lapp på med namnet fäst vid krukan. Men fina namn.





Man får veta lite olika saker om violen genom att läsa på stora papperssjok som hänger från taket. Napoleons Josephine var väldigt förtjust i violer och satte dem i håret och i små vaser. Det gillade Napoleon. I ett annat hörn av rummet var ett fint stilleben uppdukat med gamla herbarium, en växtpress och en torkad viol på ett papper.







Alla besökare var jätteintresserade av de olika violerna, barn och vuxna stod länge och tittade, diskuterade och böjde sig ner för att känna doften.
En sak är säker. Och det är jag aldrig kommer plantera penséer och violer glest. Det är väldigt snyggt när krukan är överfull.

Några av mina favoriter på utställningen ser du på bilderna.
Längst ner murgröneviol i den stora krukan.

4 kommentarer:

Sommarträdgården sa...

17 att det ska vara så långt till en del utsällningar .Violerna är ljuvliga och man kan ju alltid göra en del själv hemmavid,violer i mängder(på trappan i krukor,wow!) är riktigt vårtecken.
Ha det bra och tack för inlägget!

Anonym sa...

Oj, det ser härligt ut! Synd bara att det ska vara så långt iväg...

Lusthuset sa...

Ja, det säger jag bara...att där skulle man ha varit *suck* violtokig som man är. Tack för titten i alla fall, bättre än inget. Man känner riktigt doften i luften. Ha det bra. Kram!

Maria Berg sa...

Tack för dessa ljuvliga bilder. Hade fått en förvarning om utställningen av Ruben men han bara berättade att den var .'
Tyvärr bor jag lite långt bort men att annat år om den kommer igen.
/MB