torsdag 12 augusti 2010

Visit to Zetas in Stockholm, autumn colour!

Bild: Solbrud, latin: Helenium 'Red Jewel' (Copyright på alla foton)

English: Long time since I visited Zetas nurseries south of Stockholm. Its a wonderful place to spend an afternoon with a friende, having fresh vegetable lunches, coffee in the garden and buying perennials and flowers for the garden and for urns. Or perhaps an item for the tree, a light or mirrors.. Here are some of the autumn perennials which were in colour yesterday, on August 11 2010. Its the best planting period now.

Swedish: Det var länge sen jag var på Zetas handelsträdgård i Segeltorp i Stockholm (ligger vid Kungens kurva nära Ikea och E4 söder om Stockholm för den som är utsocknes). Jag och min väninna A-C åkte dit i går för att inventera vilka perenner som hade vacker höstfärg. Det gäller för mig att bestämma mig vilka färgskala som jag vill bygga på i min "långa rabatt" som jag har på baksidan av huset - den behöver verkligen en renovering, framförallt när det gäller senblommande växter. Och här delar jag med mig av några bilder från Zetas, av några av de perenner (fleråriga växter) som blommar fint i augusti. Det är tydligen bästa perioden att plantera just nu!


Röllika (den röda), latin: Achillea millifolium 'Walter Funcke'. Solhatt (den gula) latin: Echinacea purp. (förmodligen en 'Sunrise')


Vädd, latin: Scabiosa förmodligen en 'japonica'. Kallas något i stil med "nåldyna " på engelska och det kan man ju förstå om man tittar närmare på den.

Olika blad av alunrot latin: Heuchera (växer i mjuk halvklotform) Fina spiror med "vita små pärlor" juli-aug. Bra växt för att lyfta fram andra bl a. Förädlarnas och esteternas favorit (skulle jag säga)


Flerårig solros Alcea rosea 'Spotlight Mix'

Aster (latin: Aster: namnet kommer från grekiskan för "stjärna" efter sitt växtsätt. Ett växtsläkte med omkring 250 arter!) Jga tror att sorten på den på bilden är en så kallad alpaster Aster alpinus. Den har i allafall samma färgkombination.

Kransveronika, latin: Veronicastrumvirginicum 'Lavendelturm' (härlig färg, som lavendel, höstblommande (iallafall augusti) och högt svävande med roliga spiror.

Solhatt, latin: Echinacea

Salvia Caradonna (med röda stjälkar)

Solhatt latin: Echinacea purp. (förmodligen en 'Sunrise')


Japanskt blodgräs, ettårigt. Snyggt nu med de blodröda topparna!
och slutligen, den trognaste av dem alla:

Rödbladig kärleksört Latin: Hylotelephinium 'Purple emperor' (blommar aug-sept) Anspråkslös. Tänk vad snyggt tillsammans med något ljust himmelsblått....!! kanske en rysk salvia Perovskia (nedan bild).

Perovskia 'Blue Spire'
(samtliga bilder copyright)




Back to Swedish garden blog, here!

2 kommentarer:

Livsnjutaren sa...

Underbara tips,lägger mig som fäljare;)

Unknown sa...

Välkommen! Läste att du haft öppen trädgård den 8e. Kul att det gick så bra och att många kom och besökte. Ann