måndag 8 mars 2010

Tulpanfrossa hjälper- när man längtar efter våren. (Tulips, tulips, tulips)

























Jag har turen att bo i en trädgårdsstad, men när våren tar så lång tid på sig hjälper det inte. Men då kan man alltid åka till en handelsträdgård, eller till TULPANENS HUS, som ligger nära mig i Åkeshov i Bromma i västra Stockholm. T-bana: Åkeshov.

Det gjorde jag, min mamma och min systerdotter häromdagen. Tänkte att de behövde lite vackra färger för att pigga upp sig under sportlovet. Det var FÖRSTA GÅNGEN jag var där trots att jag bor så nära. Tulpanens hus är en samling växthus. Tidigare låg en av de större kedjorna här. Men när de flyttade, tog en tulpanodlare på Ekerö över växthusen, med café, butik, försäljning och plockning /skörd av tulpaner och en liten utställningsdel. Det var verkligen mysigt att komma dit. (Enda nackdelen var den höga entré-avgiften). Men jag tyckte DET VAR VÄRT DET, absolut och fikat var bra. Men flera spontana besök till utställningen kommer det inte bli, just därför. (Kanske skulle de ta 30:- t ex för entrén, då hade man kunnat poppa in där då och då.)
Men iallafall.Här är några tulpaner därifrån. Det är lärorikt att gå runt i utställningen och titta på underbara tulpansorter som är flikiga eller liljeformade. Vissa sorters tulpaner i utställningen är historiska - från 1500-talet. Här finns skyltar med information och beskrivningar av de olika sorterna. Och på väggarna hängde fina tavlor - fotografier av tulpaner i närbilder och helbilder.












Bilderna och tulpanernas namn uppifrån och ned:
Röd-gul
: Debutante Triumph tulpan.
Rosa, "lite knögglig" Rai Parrot. Blomsterkorg
lådor med tulpanlökar diverse. Systerdotter med hårig rosa tulpan.
Orange-rosa:
Ninja triumph tulpan och sista bilden den historiska tulpanen, en sort från 1595: Duc van tol.

Back to Swedish gardenblogg, here.

6 kommentarer:

Spirande grönt - sa...

Härliga bilder! Verkligen uppiggnade:)

Ha en fin måndag

Rebecca

ormbunke sa...

Nog kunde man väl fått plocka med sig en bukett hem för det priset.
Fick för en tid sen en stor bukett från mitt barnbarn som han hade skurit av själv i ett växthus som han jobbat för när han var yngre.Det är tydligen en storodlare som förser södra Sverige med tulpaner. Fina bilder det blev på tulpanerna.
Hoppas att det blir en fin resa till Toscana. Hade varit kul att vara med.Ha de gott. Anita

Unknown sa...

Hej Ormbunke!
Imorgon lägger jag in en tävling igen, som handlar om trädgårdsmässan i Stockholm Nordiska trädgårdar som äger rum 8-11 april. Det blir utlottning av 3 biljetter (a 140:-) om man skickar in fina bilder på en trädgård i SKåne.
Ha det gott.

Madame C sa...

Vilka underbara bilder på tulpaner! Nu är det längtan, längtan som gäller. Ha en bra dag,
Charlotta

Med fingrarna i (j)orden sa...

Ja, ibland ska man turista på hemmaplan ;)!
Mycket vackra tulpaner och jag förstår att du skulle vilja gå dit ofta.
Varma hälsningar
Eva

Njut i din trädgård sa...

Jag var där förra året med barnen! Jätte trevlig att strosa omkring bland alla tulpansorter!

Jag passade på att låta barnen plocka några på självplocket också.