måndag 1 mars 2010

Fototriss denna vecka: Guld (Gould)

Veckans utmaning känns självklar just nu. GULD. Oväntat många medaljer till svenskarna i OS i Vancouver i Kanada. Och det måste ju självklart firas, tycker Helena på Fototriss.
Det här är min tolkning, den baserar sig mest på sånt guld som jag uppskattar. Inte smycken och sånt utan hur ljus faller på olika material, och växters färger.
Den här läckra skulpturen står i konstnären Barbara Hepworths trädgård i St Ives i Cornwall. Hon jobbade mycket med brons, här är det insidan som glimrar som guld.
English: This sculpture is part of Barbara Hepworth museum garden in St Ives, in Cornwall in England. Hepworth worked from the 1920's with modern expression and material as bronze and stone. Here it looks like gould glimmering.
Jag ääälskar krasse, och tycker att de här gula är som guld. På kvällen lyser de upp och gör mig glad. Men nu var det länge sen jag såg några....längtar.
English: I love this kind of flower, annual in bright yellow (gouldy kind) and oranges. In summer it fills my bowls and urns in my garden. I long for them now. Here in Sweden still snow.

Guldgula liljor i en matta av lavendel 'Hidcote Blue' i trägården Hidcote Manor i Gloucestershire, England.
English: Day lillies in gould colour in garden of Hidcote Manor in Gloucestershire England. One of Englands most wonderful gardens, owned by National Trust.
Back to my Swedish garden blogg, here!

1 kommentar:

Jah Hollis sa...

Fina guldbilder. Jag gillar speciellt den nedersta där det är en lite kul effekt att alla grässtråna tycks peka rakt år samma håll.